Parkeerbelasting/ Parkeren
De opbrengsten parkeerautomaten en jaarvergunningen vergunningen en de opbrengsten van boetes en dwangbevelen waren te laag ingeschat (resp. € 62.000, € 39.000 en 11.000). De opbrengsten van kraskaarten en parkeerschijfvergunningen waren lager dan voorzien (€ 20.000). De opbrengsten van de camperplaatsen aan het Havenfort waren niet geraamd (€ 13.000).
De kosten voor het incasseren van deze opbrengsten en het behandelen van boetes waren hoger (€ 29.000). De exploitatiekosten (dataverbindingen, elektra onderhoud, huur terminals waren lager dan voorzien (€ 29.000).
Verkeer en vervoer
De kosten van salarissen waren fors hoger dan op het programma was geraamd (€ 202.000,-; er is wel een stelpost geraamd, maar deze is niet over de programma’s verdeeld). Daarnaast is meer uitgegeven voor groot onderhoud wegen (€ 24.000,-), het aanleggen van opritten voor particulieren (€ 24.000,-) en diverse overige uitgaven (€ 8.000,-). Daar staat tegenover dat de kapitaallasten (m.n. rente) fors lager zijn dan geraamd (€ 161.000,-), de uitgaven voor het onderhoud van bruggen nog niet volledig is uitgevoerd (€ 27.000,-), de kosten voor de openbare verlichting m.n. als gevolg van lagere kosten voor elektra lager zijn ((€ 22.000,-)er geen uitgaven zijn gedaan voor weginspecties (€ 15.000,-) de kosten voor reiniging wegen (inhuur veegmachine) lager zijn (€ 10.000,-) en de kosten voor onderhoud bermen lager zijn (€ 6.000,-).
Daar staat tegenover dat de opbrengsten voor de aanleg van opritten voor particulieren ook hoger zijn dan geraamd (€ 21.000,-), net als de opbrengsten voor onderhoud dat is uitgevoerd voor het Waterschap (€30.000,-) als gevolg van de nabetaling uit 2023. De opbrengsten van leges voor vergunningen zijn € 10.000,- hoger. Diverse overige inkomsten leveren een voordeel op van € 12.000,- (schades, wegsleepkosten ed).
Parkeren
Met name door minder beroep op de buurtbus dan ingeschat zijn de kosten ongeveer € 8.000 lager.
Economische havens en waterwegen
De geraamde kosten voor het wegwerken van het achterstallig onderhoud zijn voor het grootste gedeelte nog niet in 2024 besteed (€ 792.000,-), evenals de kapitaallasten voor de investeringswerken en aankoop van de haven (€ 57.000,-). Daarnaast zijn in 2024 geen uitgaven meer gedaan voor inkoop van adviezen en juridische ondersteuning (€ 30.000,-).
De reguliere onderhoudswerken zijn per saldo binnen de geraamde budgetten uitgevoerd. De opbrengsten van haven en kaaigelden (€ 6.000,-) en huren en pachten (€ 2.000,-) waren lager dan geraamd.
Openbaar vervoer
Met name door minder beroep op de buurtbus dan ingeschat zijn de kosten ongeveer € 8.000 lager.
Openbaar groen en (openlucht) recreatie
De kosten voor personeel zijn hoger door de salarisverhoging (budget op overhead; € 81.000). Daarnaast is er voor € 125.000 meer inhuur geweest dan geraamd. De overige kosten voor onderhoud vallen ongeveer € 12.000 hoger uit dan geraamd. Het werk t.b.v. groenbeheer en boomregistraties is in eigen beheer uitgevoerd waardoor hiervoor geen kosten zijn gemaakt (€ 26.000) en er zijn geen kosten gemaakt voor het beheerplan.
Er is in 2024 onderhoud uitgevoerd aan (de bomen op de) monumentale wallen waardoor er (SIM)subsidie ontvangen is (€ 24.000,-) en werk uitgevoerd voor het Waterschap (€ 2.000,-).
Begraafplaatsen en crematoria
De opbrengst grafrechten is lager dan geraamd (€ 6.000). De toevoeging aan de voorziening voor toekomstig onderhoud was te hoog ingeschat (€ 10.000). Er is € 15.000 minder uitgegeven voor onderhoud, en € 3.000,- meer aan personeelslasten.