Begroting 2024
De begroting 2024 was bij vaststelling sluitend en positief (285.000 euro). De meerjarenraming 2025-2027 lieten de volgende saldi noteren:
2025: nihil;
2026: ruim 1 miljoen euro negatief;
2027: ruim 1,7 miljoen euro negatief.
Voorjaarsnota 2024
In de voorjaarsnota 2024 diende een aantal budgetten te worden bijgesteld. Dit betrof per saldo een positieve bijstelling van afgerond € 441.000. Dit saldo werd verrekend met het begrotingssaldo en een eerdere kleine wijziging waardoor het verwachte overschot voor 2024 uitkwam op € 717.000.
Najaarsnota 2024
In het najaar is vervolgens een vooruitblik gegeven op de jaarrekening 2024. Ook wordt hierin de septembercirculaire verwerkt. Het saldo van de najaarsnota was afgerond € 46.000 positief. Het verwachte begrotingsresultaat kwam hiermee nagenoeg op circa € 763.000. Dit op een begrotingstotaal van circa € 128 miljoen (inclusief toevoegingen en onttrekkingen aan reserves).
Jaarrekening 2024
In de najaarsnota was een saldo op de programma's (na verrekeningen met de reserves) gepresenteerd van € 763.000. Dit saldo was gebaseerd op informatie die bekend was begin oktober 2024 en was samengevat in de 21e begrotingswijziging. Een overzicht van de belangrijkste afwijkingen tussen begroting en realisatie treft u hierna aan.
Het jaar 2024 wordt afgesloten met een positief saldo van afgerond € 3.569.300 (na verrekeningen van reserves). Dit is hoofdzakelijk het gevolg van incidentele oorzaken. Een verklaring van de verschillen tussen begroting en rekening is in deze jaarstukken opgenomen.
Een analyse van het jaarrekeningresultaat is te onderscheiden in (incidentele) mee- en tegenvallers. In de uitgebreide toelichting van de verschillen op de diverse programma’s wordt hierop separaat ingegaan.
Hierna is een globaal overzicht opgenomen van de verschillen per programma en een beknopte analyse van het resultaat 2024.
Bedragen * € 1.000 | |
Programma | Verschillen |
---|---|
Bestuur en Veiligheid | -822 |
Verkeer, Vervoer en Openbare Ruimte | 888 |
Economische structuur en toerisme | 1.123 |
Onderwijs en kinderopvang | 1.118 |
Sport cultuur en recreatie | 499 |
Sociaal domein | 3.014 |
Milieu | 326 |
Ruimte en wonen | 214 |
Algemene dekkingsmiddelen | 1.209 |
Onvoorzien | |
Verschillen exclusief reserves | 7.568 |
Verschillen in mutaties reserves | -4.762 |
Verschil jaarrekening t.o.v. begroting | 2.806 |
Resultaat begroting | 763 |
Jaarrekeningresultaat | 3.569 |
Claims
Op het jaarrekeningsaldo van € 3.432.000 rusten voor € 831.000 aan claims. Deze claims bestaan uit te reserveren middelen uit de decembercirculaire. Daarnaast heeft ultimo 2024 nog een verkoop grond plaatsgevonden. De verkoop van deze grond staat in verband met de aanleg van de Landbouwroute Vogelwaarde. De middelen dienen dan ook gereserveerd te worden voor de dekking van de kapitaallasten.
Claims rekeningsaldo | 31-12-2024 |
---|---|
Decembercirculaire | 150.000 |
Verkoop grond Rapenburg | 681.000 |
Totaal | 831.000 |
Beknopte analyse resultaat
In de najaarsnota was een saldo op de programma's (na verrekeningen met de reserves) gepresenteerd van € 763.000. Een beschrijving van de belangrijkste afwijkingen tussen begroting en realisatie treft u hierna aan.
Het jaar 2024 wordt afgesloten met een positief saldo van afgerond € 3.432.000 (na verrekeningen met de reserves). Een analyse van het jaarrekeningresultaat is te onderscheiden in (incidentele) mee- en tegenvallers. Hierna is een overzicht opgenomen dat bijdraagt in het verkrijgen van inzicht in het saldo van de jaarrekening versus het begrotingssaldo. Bij het samenstellen van dit overzicht zijn verschuivingen of interne verrekeningen binnen de gemeenterekeningen (bijvoorbeeld uren en reserves) zoveel mogelijk geëlimineerd c.q. gecomprimeerd. Dit om de leesbaarheid en herkenbaarheid te bevorderen.
Nr. | Nog uit te voeren posten | |
---|---|---|
Decembercirculaire | 150.000 | |
Verkoop grond Rapenburg | 681.000 | |
Totaal nog uit te voeren posten | 831.000 | |
1 | Wethouderspensioenen | -325.000 |
2 | Reisdocumenten en overige burgerdiensten | 64.000 |
3 | Opbrengsten parkeren | 91.000 |
4 | Onderuitputting onderhoud sportaccommodaties | 53.000 |
5 | Collectief vervoer | -122.000 |
6 | Beheer oud archief | 57.000 |
7 | Sociaal domein | 571.000 |
8 | Afval en Riolering | 210.000 |
9 | Specifieke Uitkering CDOKE en Onderwijsachterstandenbeleid | 103.000 |
10 | Duurzaamheid | 50.000 |
11 | Leges omgevingsvergunningen | 143.000 |
12 | Overhead en salarissen | -301.000 |
13 | Rente | 756.000 |
14 | OZB niet-woningen | 215.000 |
15 | Dividenden | 217.000 |
16 | Decembercirculaire | 72.000 |
17 | Vrijval dubieuze debiteuren | 137.000 |
18 | Overige | -16.000 |
Totaal incidentele mee- en tegenvallers | 1.975.000 | |
Totaal analyse jaarrekeningsaldo | 2.806.000 |
Na aftrek van claims resteert een te verklaren verschil van circa € 1.766.000. Dit afgezet tegenover een totaal van baten en lasten (inclusief mutaties op de reserves van € 127.000.000 geeft dit een verhouding van 1,4%. Het saldo van de incidentele meevallers/tegenvallers is hiermee naar verhouding relatief erg klein.
Incidentele mee- en tegenvallers:
- Naast dat de rekenrente voor de bepaling van de voorziening is gedaald zijn de pensioenaanspraken toegenomen. De daling van de rente wordt voor het grootste gedeelte gedekt vanuit een onttrekking uit de egalisatiereserve. Het restant leidt tot een incidenteel nadeel van circa 325.000 euro.
- Er zijn in 2024 meer reisdocumenten afgegeven dan begroot. Wanneer er meer reisdocumenten worden afgegeven dan begroot leidt dit niet per definitie ook tot een stijging van de overheadlasten. Voor 2024 geeft dit een incidenteel voordeel.
- In totaal was € 745.000 aan bate parkeerbelasting geraamd. De realisatie bedraagt circa € 836.000. Met name de parkeerautomaten én parkeervergunningen hebben meer opgebracht dan geraamd.
- Het onderhoud aan de sportaccommodaties, met name onderhoud aan sportvelden, was lager dan geraamd. Dit onderhoud wordt met name uitgevoerd door Dethon.
- In 2024 heeft het collectief vervoer een begrotingswijziging aangeboden. Voor de gemeente Hulst betekende dit een lagere bijdrage van circa € 122.000 euro. Deze begrotingswijziging is opgenomen in de najaarsnota 2024. De jaarrekening van het Collectief Vervoer Zeeuws Vlaanderen laat zien dat deze bijstelling te optimistisch was. Met name de ritten Jeugdzorgvervoer zijn duurder dan geraamd. Dit leidt er toe dat de lasten per saldo toch uitkomen op wat min of meer in de primitieve begroting was opgenomen.
- Als gevolg van capaciteitsproblematiek heeft er een onderuitputting op dit budget plaatsgevonden. In een apart raadsvoorstel wordt een krediet aangevraagd om het beheer van het archief een impuls te geven. Financiële dekking komt uit het overschot van deze jaarrekening.
- Het programma sociaal domein is met afstand het programma waar de meeste lasten worden geraamd, afgerond 45,9 miljoen euro. De onderschrijding bedraagt per saldo circa 1,25%. Met name zorgkosten WMO, Crisisnoodopvang, Den Dullaert, Bijstandsuitkeringen en Subsidieregelingen (SPUK) hebben geleid tot een financieel voordeel. Daar staat tegenover dat de uitgaven jeugdzorg fors hoger waren dan geraamd. Hierin is de gemeente niet uniek. Ook voor de komende jaren verwacht de gemeente een stijging in deze uitgaven.
- Voor de berekening van de kostendekkendheid wordt uitgegaan van lasten inclusief BTW. Echter, deze btw is compensabel in het BTW compensatiefonds. Ook wordt er gekeken naar gerealiseerde uren (* uurtarief ad. 128 euro) in plaats van daadwerkelijke salarislasten.
- Ten aanzien van de specifieke uitkeringen Onderwijsachterstandenbeleid en CDOKE zijn voordelen gerealiseerd ten aanzien van overhead. De subsidiabele uitgaven ten aanzien van personeel zijn namelijk inclusief overhead (uurtarief circa 128 euro).
- Op de reguliere budgetten duurzaamheid vindt een onderuitputting plaats van circa 50.000 euro. Dit als gevolg van het feit dat uitgaven zoveel als mogelijk ten lasten van Specifieke Uitkeringen worden gebracht.
- De leges omgevingsvergunningen zijn bij begrotingswijziging tussentijds bijgesteld naar circa 1,7 miljoen euro. Bi jaarrekening blijkt een nog hogere opbrengst van circa 143.000 euro. De leges in het 4e kwartaal zijn hoger dan eerst werd ingeschat. Dit met name door het project Perkpolder.
- Op de post overhead (inclusief salarissen) is een overschrijding op het budget van circa 300.000 euro. Deze overschrijding is "verdeeld" over verschillende programma's binnen de jaarrekening. Onder andere ICT (hoge indexcijfers), storting voorziening verlofsparen en inhuur onderhoud openbaar groen (Dethon) liggen hieraan ten grondslag.
- Bij begroting werd uitgegaan van het aantrekken van leningen van in totaal 14 miljoen euro. Dit aan een rente 3,5%. Uiteindelijk is er geen lening aangegaan en is de kasgeldlening van 5 miljoen euro gedurende het jaar afgelost. Daar bovenop komt dat er rente-ontvangsten waren ten aanzien schatkistbankieren. Dit alles heeft er toe geleid dat de rente-omslag circa 40.000 bedraagt, oftewel 0,047%. In de begroting heeft geen tussentijdse aanpassing van de rente plaatsgevonden.
- Als gevolg van areaaluitbreiding is er een voordeel gerealiseerd ten aanzien van de OZB niet-woningen.
- In de jaarrekening zit in totaal een dividendopbrengst van circa 16,6 miljoen euro. Dit is 217.000 hoger dan begroot.
- In de decembercirculaire zitten naast "taakmutaties" ook reguliere bijstellingen van de uitkering. Deze zijn onderdeel van het jaarrekeningsaldo.
- Jaarlijks wordt beoordeeld in hoeverre onze vorderingen oninbaar zijn (dubieuze debiteuren). Deze inschatting wordt gemaakt op basis van ervaringen uit het verleden. Daarnaast wordt de debiteurenlijst per debiteur beoordeeld. Hieruit is gebleken dat een vrijval van 137.000 noodzakelijk is. Dit leidt in boekjaar 2024 incidenteel tot een voordeel.
- Overige relatief kleine verschillen.