Kerncijfers
Openbare dienst (gemeentelijke gebouwen, poorten, etc.) | 33 stuks |
---|---|
Onderwijs | 15 stuks |
Gemeenschapscentra (eigendom gemeente) | 13 stuks |
Gemeenschapscentra (eigendom stichting) | 9 stuks |
Civiele kunstwerken (Bruggen, kademuren, duikers, beelden, monumenten) | 19 stuks |
Beleid
De gemeente Hulst heeft gebouwen en civiele kunstwerken in eigendom. De gebouwen variëren in grootte en worden voor diverse doeleinden gebruikt en ingezet. Het betreft gebouwen voor de gemeentelijke organisatie, sportaccommodaties, schoolgebouwen, gebouwen voor sociaal culturele doeleinden (dorpscentra), monumenten en gebouwen voor algemeen gebruik. De civiele kunstwerken betreft de diverse bruggen in Hulst en Kloosterzande, de voorzieningen aan de bierkaai en kademuur, diverse duikers in de gemeente.
In 2024 is het nieuwe beleidsplan gemeentelijk vastgoed 2025-2029 vastgesteld.
Hierin is het beleid van de gemeente Hulst verwoord ten aanzien van beheer en onderhoud van het gemeentelijk vastgoed. De doelen die voor de komende planperiode zijn vastgesteld:
1. Instandhouding voor een periode van minimaal 15 jaar;
2. Gebruik en de inrichting zijn op elkaar afgestemd;
3. Minimaal energieverbruik;
4. Duurzaam gebouwd en ingericht;
5. Voldoet aan wettelijke eisen en voorschriften en
6. Doelmatig beheer en goed gebruik tegen laagst maatschappelijke kosten.
Bij het opstellen van het beleidsplan is bewust gekozen voor een uitbreiding van gebouwen naar gemeentelijk daarbij behorende financiële kaders. De strategische keuzes die in deze nota worden gemaakt worden omgezet naar een nieuw (meerjaren)onderhoudsplan op tactisch niveau en een actieplan op operationeel niveau.
Ten aanzien van de schoolgebouwen is de verantwoordelijkheid voor het onderhoud overgeheveld van gemeenten naar scholen. Dit betekent dat nieuwbouw en uitbreiding (inclusief de eerste volledige inrichting van het gebouw), vervanging van een gebouw, of het beschikbaar stellen van een bestaand gebouw de verantwoordelijkheid is van gemeenten. Zij zijn ook verantwoordelijk voor herstel van constructiefouten of schade aan het gebouw.
T.a.v. de Brede School te St. Jansteen is de gemeente wel verantwoordelijk voor het onderhoud. Voor de gebouwen die eigendom zijn van derden (voornamelijk gemeenschapscentra) heeft de gemeente formeel geen onderhoudsplicht. De eigenaren dienen hiervoor binnen hun exploitatie budgetten te reserveren.
Financieel kader
In de begroting 2024 is rekening gehouden met een structurele toevoeging aan de reserve onderhoud vastgoed van (afgerond) € 306.000,-. Op basis van de bijgestelde planning is deze verhoogd tot € 556.000,-. Voor de uitvoering van de planning 2024 was € 1.238.000,- beschikbaar voor diverse groot onderhoudswerkzaamheden. Hiervan is voor € 644.574,- uitgevoerd. Met name in de gemeentewinkel, Den Dullaert en de Binnendeur zijn de onderhoudswerkzaamheden nog niet volledig uitgevoerd in verband met de uit te voeren investeringen.
Knelpunten/risico’s
Door de ontwikkelingen in regelgeving is instandhoudingsonderhoud veelal niet voldoende en zijn investeringen nodig om het vastgoed up-to-date te houden. Hierbij moeten strategische keuzes worden gemaakt om kapitaalvernietiging te voorkomen.
Ontwikkelingen
In het kader van een doelmatige bedrijfsvoering wordt bekeken welke gebouwen op termijn afgestoten kunnen worden. In het “Beleidsplan gemeentelijk vastgoed 2020-2024” is een de structuur vastgelegd voor de verdeling van verantwoordelijkheden tussen gebruikers en beheerder.
De toenemende wet- en regelgeving in het kader van verduurzaming zal een grote impact hebben op het gemeentelijk vastgoed. Hiervoor zal een routekaart worden opgesteld om inzicht te krijgen welke investeringen verwacht worden om aan de gestelde doelen van 2030 en 2050 te voldoen.
Naast dagelijks en meerjarenonderhoud komen er ook steeds meer beheerstaken van o.a. gebouwgebonden installaties, legionellabeheersplannen, brand- en ontruimingsinstallaties bij. Dit vraagt naar de toekomst uitbreiding van capaciteit in het team vastgoed.