Kerncijfers
Kademuur | 630 m1 |
---|---|
Jaarlijks te baggeren slib | 15.000 m3 |
Beleid
De haven van Walsoorden is in eigendom bij de Staat (het Rijksvastgoedbedrijf RVB). De gemeente heeft een opstalrechtovereenkomst met het RVB afgesloten, die stilzwijgend doorloopt sinds 30-06-2017 (opstalrecht industriehaven) en een erfpachtovereenkomst die loopt tot 31-12-2023 (erfpacht getijdenhaven). De gemeente heeft op haar beurt overeenkomsten (opstalrechten, erfpacht, huur) gesloten met verschillende gebruikers van de haven. In 2024 zijn stappen gezet om de eigendom van de haven te verwerven. Het gemeentebestuur heeft inmiddels tot aankoop van de haven besloten en daarvoor ook de benodigde middelen ter beschikking gesteld.
Financieel kader
Er zijn verschillende scenario’s uitgewerkt over de mogelijke toekomst, variërend van afstoten tot nieuwbouw. Hieruit is geconcludeerd dat nieuwbouw financieel niet haalbaar is, maar dat aankopen en opknappen een haalbaar scenario is.
Voor de opknapwerkzaamheden is € 830.000 euro beschikbaar gesteld om de veiligheid in de haven te garanderen. Dat verlengt echter de levensduur van de haven niet. Om de levensduur met circa 20 jaar te verlengen is een aanvullende investeringskrediet beschikbaar gesteld van 1.670.000 euro. De totale verwachte kosten voor het veilig maken en opknappen komen hiermee op 2.500.000 euro. Het scenario veilig maken en opknappen betekent wel dat er na 20 jaar opnieuw moet worden geïnvesteerd als dan wordt besloten om de exploitatie van de haven verder door te zetten. In 2024 is een begin gemaakt met de opknapwerkzaamheden door het vernieuwen van een steiger. Daarnaast zijn de reguliere onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd.
Knelpunten/risico’s
- Overeenkomst RVB ; De overdracht van het eigendom van de haven en de rechtspositie van zittende gebruikers
Door de overdracht van het eigendom van de haven zullen er in ieder geval nieuwe overeenkomsten met zittende partijen moeten worden gesloten. De wens tot het aangaan van deze nieuwe overeenkomsten in door de partijen uitgesproken en momenteel worden de eerste stappen gezet tot het sluiten van nieuwe overeenkomsten. De overeenkomsten zijn echter nog geen feit waardoor de inkomsten nog niet zeker zijn gesteld;
- Overeenkomst RWS : De overdracht van beheer
In de overeenkomst met Rijkswaterstaat wordt tevens de overdracht van het nautische beheer, namelijk de zorg voor veilig en vlot scheepvaartverkeer, geregeld, Om als gemeente hierin afdoende te kunnen optreden dient er een havenbeheersverordening te worden opgesteld en een havenmeester en havenbeheerder te worden aangewezen;
- Overeenkomst RWS : Bijdrage aan saneringskosten en ontheffing kosten gebruik depot Hollands Diep
Aan de mogelijkheid om gebruik te maken van de ontheffing van stortkosten zijn kwalitatieve voorwaarden verbonden. Om hieraan te kunnen voldoen worden de noodzakelijke onderzoeken uitgevoerd alvorens de overeenkomst wordt aangegaan. Daarnaast kan de baggerspecie worden gestort zo lang als dat het depot fysieke capaciteit heeft, door RWS ingeschat tot 2030. Dit betekent dat er enige haast geboden is bij de uitvoering van de sanering. Echter, de sanering kan niet worden uitgevoerd voordat de haven veilig is gemaakt;
- Haven veilig maken
Ten behoeve van het veilig maken van de haven is onderzoek uitgevoerd door WSP, een gespecialiseerd adviesbureau. Zij hebben visuele schouwen uitgevoerd en hiermee aannames moeten doen over hetgeen zich achter de kadewand bevindt. Deze situatie brengt voor de eerste fase, namelijk het veilig maken van de haven een onzekerheid met zich.
- Saneren
Zie overeenkomst RWS bijdrage aan saneringskosten en ontheffing kosten gebruik depot Hollands DIep
- Renoveren
De bouwkosten stijgen mogelijk sneller dan dat is voorzien.
Ontwikkelingen
Op basis van het finale voorstel is er gesproken met de grote bedrijven in de haven. Deze hebben aangegeven graag in de haven te willen blijven. Wel zullen daartoe extra investeringen in hun bedrijfsvoering moeten worden gedaan. De bedrijven zeggen behoefte te hebben aan een duidelijk toekomstperspectief. Onder meer vanwege de voorzienbare extra investeringen willen de bedrijven niet deelnemen in een havenexploitatie.
In verband met stikstof-perikelen worden zittende bedrijven beknot in de mogelijkheden tot uitbreiding en is de evt uitgifte van lege percelen/stukken bemoeilijkt. Hierdoor is de exploitatie van de haven mogelijk niet optimaal te krijgen.