Paragrafen

Bedrijfsvoering

In de Gemeente Hulst is de verantwoordelijkheid voor rechtmatig handelen van hun medewerkers neergelegd bij de afdelingshoofden. Om te toetsen of we als gemeente Hulst rechtmatig handelen, zijn er periodiek verbijzonderde interne controles op een selectie van processen. Dit is gebaseerd op het interne controleplan  2023-2024 en IC plan samenleving voor WMO, jeugd, PW en subsidies. Daar het hernieuwde rechtmatigheidsverantwoording is ingezet in 2023, zijn er vanaf afgelopen jaren stappen gezet en wordt er voord de komende jaren gewerkt aan een nieuw IC plan. In de gemeenteraad van december 2024 is zowel een aanpassing in de financiële verordening (artikel 10 lid 4) als het normen- en toetsingskader 2024 vastgesteld. Uit de verbijzonderde interne controles blijken afwijkingen en mogelijke risico’s. De bevindingen kunnen aanleiding geven voor verbeteringen. Over het jaar 2024 zijn geen onrechtmatigheden geconstateerd, welke de verantwoordingsgrens van 3% overstijgen.
Wel zijn er twee overschrijdingen (> € 50.000) ten aanzien van het begrotingscriterium geconstateerd. Dit op de programma's Bestuur en Veiligheid en Algemene Dekkingsmiddelen.
Op het programma Bestuur en Veiligheid bedraagt de overschrijding € 898.000. Deze overschrijding wordt met name veroorzaakt een hogere dotatie aan de voorziening wethouderspensioenen dan begroot. De rekenrente, welke ultimo 2024 bekend is gemaakt, is een stuk lager dan een jaar geleden. Een lagere rekenrente betekent een hogere voorziening om op het einde van de looptijd aan de verplichtingen te kunnen voldoen. Bijgevolg de hogere dotatie.
Op het programma Algemene Dekkingsmiddelen bedraagt de overschrijding € 282.000. Hierbij dient te worden opgemerkt dat dit een "administratieve" overschrijding betreft. De rente wordt middels de rente-omslag doorbelast over diverse programma's en daarbinnen taakvelden. De rente-omslag wordt berekend op basis van rentelasten en rentebaten. De rentebaten in 2024 zijn fors hoger dan begroot. Dit als gevolg van een hoog saldo aan schatkistbankieren. Dit saldo is met name ontstaan door de dividenduitkering ZEH. De doorbelasting van de rente-omslag naar andere programma's is een negatieve last op het programma algemene dekkingsmiddelen. Doordat er nu een lager bedrag aan rente wordt doorbelast aan de diverse programma's is deze negatieve last lager dan begroot. Dit leidt er toe dat het totaal aan lasten op programma Algemene Dekkingsmiddelen hoger is dan begroot.

Alle overschrijdingen zijn evenwel het gevolg van het uitvoeren van bestaand beleid.

Deze pagina is gebouwd op 07/23/2025 11:21:54 met de export van 07/23/2025 11:18:43