Algemene doelstellingen binnen dit programma zijn:
Overige ontwikkelingen:
|
---|
VOORTGANG SPEERPUNTEN | |||
De Nieuwe Bierkaai: Kwaliteitsimpuls voor de binnenstad van Hulst door kwaliteitsverbetering openbare ruimte, verbeterde economische structuur en intensivering van de woonfunctie. | Status | Toelichting | |
Wat gaan we ervoor doen: |
| ||
---|---|---|---|
Planning: |
| De bouw van het Werfhuis in deelgebied 8 is in 2024 gestart. Start bouw van deelgebied 4 is voorzien in de zomer van 2025. | |
Indicator: |
| ||
Financiële middelen: | Er zijn in 2021 koop- en realisatieovereenkomsten gesloten met ontwikkelende partijen. Daarin zijn koopprijzen vastgelegd die binnen de projectexploitatie passen. | ||
Risico's: |
| ||
Gebiedsontwikkeling Perkpolder: Verbeteren economische structuur in het noordelijk deel van de gemeente door het creëren van een aantrekkelijk recreatie- en woongebied. | Status | Toelichting | |
Wat gaan we ervoor doen: |
| ||
Planning: |
| ||
Indicator: |
| ||
Financiële middelen: | Er is in 2018 een koop- en realisatieovereenkomst gesloten tussen Perkpolder Beheer en de ontwikkelende partij. Daarin zijn koopprijzen vastgelegd die binnen de projectexploitatie passen. In 2023 zijn de eerste grondopbrengsten door Perkpolder Beheer ontvangen. | ||
Risico's: |
| Het ontwikkelrisico is er nog steeds, ondanks dat de eerste appartementen en huizen al zichtbaar zijn. De woningmarkt blijft aan fluctuaties onderhevig. Daarnaast zijn er risico's te onderkennen in de bestemmingsplanprocedure en de NBW vergunning. | |
De Statie: Versterken van de relatie binnenstad met Morres door kwaliteitsverbetering openbare ruimte, verbeteren functionele verbinding, optimaliseren verkeersafwikkeling, versterken economische structuur en een kwaliteitsimpuls. | Status | Toelichting | |
Wat gaan we ervoor doen: |
| ||
Planning: |
| - een deel van de gronden in het Tussengebied is overgedragen. | |
Indicator: |
| ||
Financiële middelen: | In 2013 is er voor het project Life Style Village (herontwikkeling Morresterrein) een anterieure overeenkomst gesloten met De Mandemakers Groep en een dekkingsreserve ‘Ontwikkeling tussengebied LSV’ ingesteld (stand 2023: €760.000). | Uitgaven blijven vooralsnog binnen toegekend budget. Er is wel sprake van meerwerk dat nog financieel moet worden afgewikkeld. | |
Risico's: |
| ||
Krot of kans/tegengaan verpaupering. | Status | Toelichting | |
Wat gaan we ervoor doen: |
| Krot en Kans tegen gaan van verpaupering in het woning bestand. | |
Planning: | PIW :
KLUS:
| De provincie verleend deze er zijn drie aanvragen bekend binnen de gemeente. | |
Indicator: | PIW:
KLUS:
| PIW: Klus: | |
Financiële middelen: | Geen gemeentelijke financiële middelen. | Geen gemeentelijke financiële middelen. | |
Risico's: | Geen. | geen PIW : KLUS: | |
Onderzoek doen naar leegstand met als doel deze woningen beschikbaar of geschikt maken voor woningzoekenden. | Status | Toelichting | |
Wat gaan we ervoor doen: | We continueren het onderzoek waarbij er per halfjaar woningeigenaren van langdurige leegstaande woningen in een afgebakend gebied binnen de gemeente worden aangeschreven. Dit is tweeledig: bewustzijn creëren en inzicht verkrijgen in oorzaak van de leegstand. Uiteindelijke doel is om kansrijke leegstaande woningen weer beschikbaar te maken voor de woningmarkt en om informatie uit de BRP/Forensenbelasting te controleren. In 2022 is reeds een start gemaakt met de kern Graauw en in de eerste helft van 2023 richt het onderzoek zich op de kernen Walsoorden, Kuitaart, Ossenisse en Hengstdijk. | Doorlopende zaak. Het onderzoek in Hulst duurt langer dan verwacht. | |
Planning: | Per half jaar een kern of wijk. (Afhankelijk van de omvang). | Het onderzoek in de kern Hulst is bijna afgerond. In het eerste halfjaar wordt een volgende ronde gestart. | |
Indicator: | Eigenaren wordt middels een gesloten vragenlijst gevraagd waarom de woning leegstaat. Hieruit blijkt hoeveel woningen daadwerkelijk leegstaan of voor andere doeleinden (en welke doeleinden) de woning gebruikt wordt. | Eigenaren worden persoonlijk aangeschreven en verzocht een vragenlijst in te vullen en retourneren. Hieruit blijkt wat de reden is van de leegstand. | |
Financiële middelen: | Ambtelijke inzet. | Ambtelijke inzet. | |
Risico's: | Te weinig respons op de uitvraag, waardoor geen realistisch beeld is te schetsen. | Er dienen herinneringsbrieven verstuurd te worden om eigenaren te motiveren om het formulier in te vullen. Dit zorgt voor veel extra doorlooptijd in het onderzoek. De respons in de kern Hulst is tot op heden relatief weinig, waardoor het langer duurt. | |
Evenredige huisvesting van statushouders. | Status | Toelichting | |
Wat gaan we ervoor doen: |
| De samenwerking met de woningcorporaties verloopt goed. Als gevolg van landelijke wettelijke regels voor passend toewijzen, wordt het steeds lastiger statushouders te huisvesten. Veel wachtenden zijn namelijk één persoonshuishoudens met nareizigers, terwijl de corporaties met name eensgezinswoningen bezitten. | |
Planning: | Zowel voor de eerste als tweede helft van het jaar wordt er vanuit het Rijk een taakstelling toegewezen. Betreft een doorlopend proces in samenwerking met de woningcorporaties. | Doorlopend halfjaarlijkse cyclus | |
Indicator: | Aantal geplaatste statushouders ten opzichte van het aantal statushouders dat geplaatst moet worden (taakstelling). | We sluiten 2024 formeel af met een achterstand. Dit als gevolg van de regels met betrekking tot passend toewijzen. Tevens is het wachten op nareizigers. De achterstand is verschoonbaar. | |
Financiële middelen: | Niet van toepassing. | - | |
Risico's: | Te weinig doorstroming in de sociale huurwoningvoorraad met als gevolg geen geschikte beschikbare sociale huurwoningen voor de huisvesting van statushouders. | We hebben geen invloed op de huishoudenssamenstelling van statushouders. De vele éénpersoonshuishoudens zorgen ervoor dat, gezien het overgrote deel van de sociale huurwoningvoorraad eengezinswoningen zijn, lastig te plaatsen zijn. | |
Faciliteren van starters op de woningmarkt. | Status | Toelichting | |
Wat gaan we ervoor doen: |
| Meer starters, financieel adviseurs en hyptoheekverstrekkers weten van het bestaan van de Starterslening af. In 2025 komt er weer €100.000 beschikbaar. | |
Planning: | Doorlopend. | ||
Indicator: | Het aantal startersleningen dat wordt aangevraagd en verstrekt/het resterende budget. | Het beschikbare budget voor 2024 is volledig opgebruikt. | |
Financiële middelen: | De starterslening is een revolverend fonds. Voor de eerste drie jaar zullen er (nader te bepalen) financiële middelen beschikbaar moeten worden gesteld. | ||
Risico's: | (Macro-) Economische factoren die (indirect) van invloed zijn op de woningmarkt. | De betaalbaarheid van woningen staat landelijk steeds meer onder druk. Ook in onze gemeente merken we dit, maar wel in mindere mate. Er komen nog steeds relatief veel goedkopere koopwoningen op de markt. | |
Groote Kreek II. | Status | Toelichting | |
Wat gaan we ervoor doen: | Uitbreiding van de woonwijk Groote Kreek in Hulst. Gezien de toenemende vraag naar woningen en kavels in Hulst en opgaven zoals een toekomstbestendige en duurzame wijk met aandacht voor klimaatadaptatie. Het toevoegen van kwalitatief goede woningen zorgt voor doorstroming en lange verhuisketens. | Om een kwalitatief goede wijk te borgen is besloten om een ontsluitingsweg aan te leggen over de Waterstraat. | |
Planning: |
| Bestemmingsplan ligt in juli voor bij de gemeenteraad ter vaststelling. Afhankelijk van beroep kan gestart worden met werkzaamheden en uitgifte kavels. | |
Indicator: | Aantal inwoners van Hulst. | ||
Financiële middelen: | Voor dit project is investeringskrediet beschikbaar gesteld door de gemeenteraad. | Grondexploitatie ligt in juli voor bij de gemeenteraad ter vaststelling. | |
Risico's: |
| Risico’s worden zo veel mogelijk beperkt in het bestemmingsplan dan wel in de grondexploitatie. | |
Clinge-West, uitbreiding aan de Kerkstraat. | Status | Toelichting | |
Wat gaan we ervoor doen: | Uitbreiding van 10 vrijstaande woningen in het verlengde van de Kerkstraat te Clinge. Met name bedoeld om doorstroming in het dorp te creëren. Er is erg veel vraag naar woningen/kavels op Clinge. | Project afgerond | |
Planning: |
| Project afgerond. | |
Indicator: | Aantal inwoners Clinge. | ||
Financiële middelen: | Voor dit project is budget beschikbaar gesteld door de gemeenteraad. | ||
Risico's: |
| Geen. Project afgerond. | |
Omgevingswet. | Status | Toelichting | |
Wat gaan we ervoor doen: | De inwerkingtredingsdatum van de Omgevingswet is 1 januari 2024. Voor deze datum moeten de onderstaande actiepunten zijn uitgevoerd. De omgevingsvisie moet in 2027 vastgesteld zijn. Het omgevingsplan in 2031.
| In werking getreden. Tot 2032 bezig met de verdere implementatie. | |
Planning: | Zie hierboven. | ||
Indicator: | Continuering van de dienstverlening op het gebied van planologische procedures en vergunningen na inwerkingtreding OW. | ||
Financiële middelen: | Voor de invoering van de Omgevingswet zijn in de begroting twee posten opgenomen: €100.000 voor opleiding en kennisdeling en €50.000 voor inhuur derden. Het opstellen van de Omgevingsvisie wordt betaald uit de inhuur van derden. Overige kosten worden betaald uit de post Structuur- en bestemmingsplannen. | ||
Risico's: |
| ·Hogere structurele kosten en minder opbrengsten door leges. Capaciteitsproblemen. | |
Hof te Zandeplein, Kloosterzande. | Status | Toelichting | |
Wat gaan we ervoor doen: |
| ||
Planning: | Zie hierboven. | Zie hierboven. | |
Indicator: |
| ||
Financiële middelen: | Er is budget beschikbaar gesteld door de gemeenteraad voor de exploitatie van het Hof te Zandeplein. Afhankelijk van de stijging van de bouwkosten zal aanvullend budget noodzakelijk zijn. De verplaatsing van de brandweerkazerne en gemeentewerkplaats is een apart project. Voor de daarvoor benodigde middelen moet nog besluitvorming plaatsvinden. De sloop van de brandweerkazerne en gemeentewerkplaats is wel opgenomen in de exploitatie van het Hof te Zandeplein. | ||
Risico's: |
|