Met het programma sociaal domein dragen we bij aan de volgende ambities:
De gemeente heeft een aantal taken op basis van de wet- en regelgeving die van toepassing zijn binnen dit programma. Deze reguliere taken worden verder niet opgenomen als speerpunt, tenzij er dusdanige wijzigingen zijn die extra aandacht, inzet of middelen vragen. Relevante landelijke akkoorden en/of programma's:
Naast de reguliere taken zullen wij ons dit begrotingsjaar richten op de volgende speerpunten. |
---|
VOORTGANG SPEERPUNTEN | |||
Voor multiproblematiek casussen waar het reguliere ondersteuningsaanbod niet toereikend is, passen we de doorbraakmethode van het Instituut voor Publieke Waarde (IPW) toe. | Status | Toelichting | |
Wat gaan we ervoor doen: | We implementeren de doorbraakmethode bij multiproblematiek casussen. Er worden minimaal 12 huishoudens per jaar geholpen met de doorbraakmethode. | In 2024 zijn er 16 casussen afgerond. | |
---|---|---|---|
Planning: | 2024. | ||
Indicator: |
| Deze indicatoren zijn onderdeel van de rekentool. | |
Financiële middelen: | Opgenomen in begroting. | De middelen zijn begroot voor 2025. | |
Risico's: |
| Een risico op het gebied van onvoldoende capaciteit doet zich voor. Hier wordt op gestuurd. | |
Inwoners met dementie zijn zo veel mogelijk in staat om op een comfortabele wijze deel te nemen aan de samenleving. | Status | Toelichting | |
Wat gaan we ervoor doen: | We geven uitvoering aan het plan ‘Dementievriendelijk Hulst: de volgende stappen’. Dit betekent onder andere dat we:
| Laagdrempelige ondersteuning is beschikbaar via Hulst voor Elkaar. | |
Planning: | 2024. | Op koers volgens de planning in het uitvoeringsplan. | |
Indicator: | Evaluatierapport van het actieplan Dementievriendelijk Hulst. | Per kwartaal wordt er geëvalueerd met de werkgroep. | |
Financiële middelen: | Opgenomen in begroting. | Middelen zijn begroot voor 2025. | |
Risico's: |
| Er is samenwerking met de uitvoeringspartners. | |
Inwoners met een minimuminkomen maken meer gebruik van de ondersteuningsmaatregelen voor minima. | Status | Toelichting | |
Wat gaan we ervoor doen: |
| In 2024 communiceerde we over: | |
Planning: | Begrotingsjaar 2024. | N.v.t. | |
Indicator: | Gebruik minimaregelingen op postcode 4 niveau (0-meting in 2023)
Aantal betalingsachterstanden op postcode 4 niveau (0-meting in 2023)
| Gebruik minimaregelingen: Aantal vroegsignalen 1-1-2024 t/m 31-12-2024 | |
Financiële middelen: | Opgenomen in begroting. | Grootboeknummer 66140001 kostensoort 34316 is gecorrigeerd. Facturen staan nu op de juiste post: 66140004 kostensoort 34316 Komen op de gehele post een bedrag van 2.741,46 euro tekort. Voornamelijk door het jaarwedden huidig personeel wat hoog is uitgevallen. | |
Risico's: |
| Op grootboeknummer 66140004 is een tekort van 2.741,46 euro door jaarwedden personeel. Risico is dat personeel niet goed de uren in TIM heeft bijgehouden en er te veel is geboekt op deze post. | |
Er is een toename van het aantal personen dat actief participeert in het arbeidsproces. | Status | Toelichting | |
Wat gaan we ervoor doen: |
| - 2025 begroting en uitvoeringsplan WSP is akkoord bevonden door college. | |
Planning: | Begrotingsjaar 2024. | N.v.t. | |
Indicator: |
| Het uitstroompercentage algemene bijstand is in de maand november van 2024 2,6%. 18,2% van de uitstroom heeft als reden werk. 0% van de uitstroom heeft als reden onderwijs. Deze percentages zijn het gemiddelde van de afgelopen 12 maanden in november 2024. 27,1% van de bijstandsgerechtigden heeft een ontheffing in de maand augustus. Dit zijn in totaal 90 inwoners. 224 inwoners hebben geen ontheffing. Bij 3 personen is geen ontheffing geregistreerd. Het aantal kinderen dat gebruik maakte van gratis kinderopvang 2024: 62 kinderen. Aantal SMI-verstrekkingen: Er is op dit moment 1 lopende SMI-indicatie. | |
Financiële middelen: | Opgenomen in begroting. | Op grootboeknummer 66110001 (Sociale werkvoorziening) hebben we een tekort. Er is nu nog € 81.638,- restant. Er komt nog een factuur aan van €300.000,-. Er is dus een tekort van €220.000,- Op grootboeknummer 66230108 (Pwet werkdeel) hebben we een tekort van € 5.785,2. | |
Risico's: |
| Instel nieuwe Participatiewet en huidig beleid van de gemeente vereist een verandering van denk- en werkwijze bij de consulenten. | |
Doorontwikkelen en uitvoeren woonzorgvisie. | Status | Toelichting | |
Wat gaan we ervoor doen: |
| - Er wordt een visie op de leefomgeving opgesteld binnen de afdeling Samenleving. Deze kan als basis dienen voor integrale wijk- en kernplannen. Dit proces vraagt tijd. | |
Planning: | 2024. | Gereed in 2025. | |
Indicator: |
| Indicator toevoegen: | |
Financiële middelen: | Opgenomen in de begroting. | ||
Risico's: | Uitstel invoering ondersteunende wet- en regelgeving door val kabinet. | Er is weer een kabinet. Er wordt gewerkt aan een wetsvoorstel Wet versterking regie volkshuisvesting voor de wettelijke verankering van alles wat op het gebied van volkshuisvesting in gang is gezet. | |
Kostenbeheersing Jeugdwet. | Status | Toelichting | |
Wat gaan we ervoor doen: |
| - Regiovisie Jeugdhulp Zeeland 2023-2028 is vastgesteld. | |
Planning: | 2024. | ||
Indicator: |
| - Regiovisie Jeugdhulp Zeeland 2023-2028 is vastgesteld. | |
Financiële middelen: | Opgenomen in begroting. | ||
Risico's: | Opvolgend op de Hervormingsagenda zullen nog wetsaanpassingen en AMvB's op de Jeugdwet volgen. Ten gevolge van de Hervormingsagenda zullen ombuigingen moeten worden gerealiseerd, terwijl vooruitlopend investeringen zullen moeten plaatsvinden. | - Tariefstijgingen (vaststellen en toepassen reële tarieven) in de jeugdhulp zullen heel grote druk zetten op te realiseren ombuigingen. | |
Meer inwoners leven vitaal in hun gezonde leefomgeving. | Status | Toelichting | |
Wat gaan we ervoor doen: | Invulling geven aan het akkoord Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA). Dit akkoord zet in op een gezonde bevolking in 2040 met vitale bewoners in een gezonde leefomgeving.
| Net als in 2023 is ook in 2024 invulling gegeven aan de gemeentelijke GALA-opdrachten. Dit is gedaan in samenwerking met verschillende netwerkpartners. Door middel van het verlenen van subsidies en het beschikbaar stellen van GALA-budgetten zijn er in 2024 activiteiten georganiseerd. Deze activiteiten hadden betrekking op de thema's: Sport, bewegen en cultuur, Gezondheid en Sociale basis en Ondersteunende onderdelen. | |
Planning: | 2024. | Er is in 2024 invulling gegeven aan de gemeentelijke GALA-opdrachten. | |
Indicator: |
| De meetgegevens over 2024 komen in het eerste kwartaal van 2025 beschikbaar. Op grond hiervan zal het beleid voortgezet of aangepast worden. | |
Financiële middelen: | Opgenomen in begroting. | De kosten van alle gesubsidieerde GALA-activiteiten in 2024 zijn binnen de betreffende begrotingsposten voor 2024 gebleven. | |
Risico's: |
| De inzet van de netwerkpartners was in 2024 voldoende groot om de gemeentelijke GALA-opdrachten uit te voeren. |