Programma 06 Sociaal domein

Programmadoelstelling

Met het programma sociaal domein dragen we bij aan de volgende ambities:

  1. Inwoners doen onbelemmerd mee en kunnen zich ontplooien;
  2. Jeugdigen groeien fysiek, mentaal en emotioneel veilig, kansrijk en gelukkig op;
  3. Inwoners wonen, leven en werken in de gemeente Hulst in een gezonde leefomgeving;
  4. Inwoners zijn fysiek mobiel en digitaal vaardig.

De gemeente heeft een aantal taken op basis van de wet- en regelgeving die van toepassing zijn binnen dit programma. Deze reguliere taken worden verder niet opgenomen als speerpunt, tenzij er dusdanige wijzigingen zijn die extra aandacht, inzet of middelen vragen.

Relevante landelijke akkoorden en/of programma's:

  • Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA): zet in op een gezonde bevolking in 2040 met vitale bewoners in een gezonde leefomgeving.
  • Integraal Zorg Akkoord (IZA): hierin zijn afspraken gemaakt over de kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg in Nederland.
  • Wonen, Ondersteuning en Zorg voor Ouderen (WOZO): is gericht op passende en toekomstbestendige ouderenzorg, met als uitgangspunten zelf als het kan, thuis als het kan, digitaal als het kan.
  • Een thuis voor Iedereen: Heeft als doel voldoende betaalbare woningen voor alle aandachtsgroepen, met een evenwichtige verdeling over gemeenten en met de juiste zorg, ondersteuning en begeleiding.
  • Regiovisie Jeugdzorglandschap 2024-2028.
  • Hervormingsagenda Jeugd.
  • Aanpak geldzorgen, armoede en schulden: In 2030 is landelijk het aantal mensen dat in armoede leeft, het aantal kinderen dat in armoede opgroeit en het aantal huishoudens met problematische schulden gehalveerd ten opzichte van 2015.

Naast de reguliere taken zullen wij ons dit begrotingsjaar richten op de volgende speerpunten.

VOORTGANG SPEERPUNTEN

Voor multiproblematiek casussen waar het reguliere ondersteuningsaanbod niet toereikend is, passen we de doorbraakmethode van het Instituut voor Publieke Waarde (IPW) toe.

Status

Toelichting

Wat gaan we ervoor doen:

We implementeren de doorbraakmethode bij multiproblematiek casussen. Er worden minimaal 12 huishoudens per jaar geholpen met de doorbraakmethode.

In 2024 zijn er 16 casussen afgerond.

Planning:

2024.

Indicator:

  • Aantal geholpen huishoudens per jaar met doorbraakmethode.
  • Maatschappelijke kosten-batenanalyse.

Deze indicatoren zijn onderdeel van de rekentool.

Financiële middelen:

Opgenomen in begroting.

De middelen zijn begroot voor 2025.

Risico's:

  • Niet van de gebaande paden af te wijken om datgene te bieden wat werkt.
  • Onvoldoende capaciteit beschikbaar bij de uitvoering (Hulst voor Elkaar en Werk en Inkomen).

Een risico op het gebied van onvoldoende capaciteit doet zich voor. Hier wordt op gestuurd.

Inwoners met dementie zijn zo veel mogelijk in staat om op een comfortabele wijze deel te nemen aan de samenleving.

Status

Toelichting

Wat gaan we ervoor doen:

We geven uitvoering aan het plan ‘Dementievriendelijk Hulst: de volgende stappen’. Dit betekent onder andere dat we:

  • zorgen voor tijdige toegang tot zorg en laagdrempelige ondersteuning;
  • onze inwoners informeren over dementie;
  • het thema dementie borgen in onze gemeente.

Laagdrempelige ondersteuning is beschikbaar via Hulst voor Elkaar.
Tijdige toegang tot zorg: we zijn aan het onderzoeken hoe we dit het beste kunnen vormgeven en borgen.
Inwoners informeren: er loopt een bewustwordingscampagne.

Planning:

2024.

Op koers volgens de planning in het uitvoeringsplan.

Indicator:

Evaluatierapport van het actieplan Dementievriendelijk Hulst.

Per kwartaal wordt er geëvalueerd met de werkgroep.

Financiële middelen:

Opgenomen in begroting.

Middelen zijn begroot voor 2025.

Risico's:

  • Onvoldoende financiële middelen.
  • Afhankelijkheid van partners in de uitvoering.

Er is samenwerking met de uitvoeringspartners.

Inwoners met een minimuminkomen maken meer gebruik van de ondersteuningsmaatregelen voor minima.

Status

Toelichting

Wat gaan we ervoor doen:

  • We communiceren in begrijpelijke taal over het aanbod en de bijbehorende voorwaarden van ondersteuningsmogelijkheden voor minima, zoals minimaregelingen en hulp bij geldzorgen en schulden.
  • We maken hierbij gebruik van eigen communicatiekanalen en het netwerk aan ondersteunende organisaties rondom minima.

In 2024 communiceerde we over:
Kwartaal 1: Energietoeslag 2023, tijdelijk Noodfonds Energie.  
Kwartaal 2: Voorjaarscampagne NSR, Abonnement zwembad de Honte, Voedselbank Zeeuws-Vlaanderen.
Kwartaal 3: Nieuwe flyer minimaregelingen Hulst, regelingen voor een laag inkomen (met .oa. nieuwe flyer), Energiebank Hulst
Kwartaal 4: Gemeentepolis + informatiebijeenkomst voor ketenpartners

Planning:

Begrotingsjaar 2024.

N.v.t.

Indicator:

Gebruik minimaregelingen op postcode 4 niveau (0-meting in 2023)

  • Aantal aanvragen jeugdfonds sport en cultuur
  • Aantal verzilverde leergeld aanvragen
  • Aantal gebruikers proef gratis OV

Aantal betalingsachterstanden op postcode 4 niveau (0-meting in 2023)

  • Zorgverzekering.
  • Huur.
  • Energie.

Gebruik minimaregelingen:
Jeugdfonds Sport & Cultuur: 127 goedgekeurde aanvragen in 2024.
Volwassenenfonds Sport & Cultuur: 106 goedgekeurde aanvragen in 2024.
Stichting Leergeld: 516 toegewezen aanvragen (let op: er kunnen meerdere aanvragen per kind zijn).
Aanvragen voor fietsen: 45.
Aanvragen voor computers: 32.
Aanvragen voor Sport en Cultuur incl. zwemles: 153.
Proef gratis OV: 107 deelnemers. Deze proef liep af op 30 juni 2024.

Aantal vroegsignalen 1-1-2024 t/m 31-12-2024
Totaal: 886
Aantal vroegsignalen zorgverzekering: 281
Aantal vroegsignalen huur: 182
Aantal vroegsignalen energie: 376

Financiële middelen:

Opgenomen in begroting.

Grootboeknummer 66140001 kostensoort 34316 is gecorrigeerd. Facturen staan nu op de juiste post: 66140004 kostensoort 34316

Komen op de gehele post een bedrag van 2.741,46 euro tekort. Voornamelijk door het jaarwedden huidig personeel wat hoog is uitgevallen.  

Risico's:

  • Uitstel invoering ondersteunende wet- en regelgeving door val kabinet.
  • Onvoldoende financiële middelen.
  • Afhankelijkheid van partners in de uitvoering.

Op grootboeknummer 66140004 is een tekort van 2.741,46 euro door jaarwedden personeel. Risico is dat personeel niet goed de uren in TIM heeft bijgehouden en er te veel is geboekt op deze post.   

Er is een toename van het aantal personen dat actief participeert in het arbeidsproces.

Status

Toelichting

Wat gaan we ervoor doen:

  • Ontwikkeling en implementatie (regionaal) arbeidsmarktbeleid, werkgeversdienstverlening.
  • Uitwerking ondersteuning/arrangementen gericht op werk, doelgroepenbeleid.
  • Toegang tot ondersteuning integraal organiseren (in combinatie met overige transities).
  • Overleg en afstemming met ketenpartners.

- 2025 begroting en uitvoeringsplan WSP is akkoord bevonden door college.  
- Gesprekken met Dethon over dienstverleningsovereenkomst inclusie. Dit gaat om trajecten die onze inwoners kunnen volgen. Hierbij wordt gekeken hoe dit passend te maken voor de hele doelgroep zodat iedereen mee kan doen.  
- Structurele gesprekken met WSP en Dethon vinden plaats.  

Planning:

Begrotingsjaar 2024.

N.v.t.

Indicator:

  • Uitstroom percentage algemene bijstand (redenen werk en onderwijs).
  • Aantal ontheffingen van de arbeidsverplichtingen.
  • Gebruik pilot gratis kinderopvang.
  • Aantal SMI-verstrekkingen.

Het uitstroompercentage algemene bijstand is in de maand november van 2024 2,6%.
Het gemiddelde uitstroompercentage (laatste 12 maanden) is 3,2%.

18,2% van de uitstroom heeft als reden werk. 0% van de uitstroom heeft als reden onderwijs. Deze percentages zijn het gemiddelde van de afgelopen 12 maanden in november 2024.

27,1% van de bijstandsgerechtigden heeft een ontheffing in de maand augustus. Dit zijn in totaal 90 inwoners. 224 inwoners hebben geen ontheffing. Bij 3 personen is geen ontheffing geregistreerd.

Het aantal kinderen dat gebruik maakte van gratis kinderopvang 2024: 62 kinderen.

Aantal SMI-verstrekkingen: Er is op dit moment 1 lopende SMI-indicatie.

Financiële middelen:

Opgenomen in begroting.

Op grootboeknummer 66110001 (Sociale werkvoorziening) hebben we een tekort. Er is nu nog € 81.638,- restant. Er komt nog een factuur aan van €300.000,-. Er is dus een tekort van €220.000,-

Op grootboeknummer 66230108 (Pwet werkdeel) hebben we een tekort van € 5.785,2.   

Risico's:

  • Uitstel invoering ondersteunende wet- en regelgeving door val kabinet.
  • Afhankelijkheid van partners in de uitvoering.

Instel nieuwe Participatiewet en huidig beleid van de gemeente vereist een verandering van denk- en werkwijze bij de consulenten.

Doorontwikkelen en uitvoeren woonzorgvisie.

Status

Toelichting

Wat gaan we ervoor doen:

  • Doorontwikkelen van de woonzorgvisie, aansluitend bij de vereisten vanuit de diverse landelijke programma's.
  • Uitvoering geven aan de volgende acties uit de uitvoeringsagenda:
    • Bepalen randvoorwaarden voor levensloop- en toekomstbestendige nieuwbouw.
    • Inwoners en relevante partijen informeren en faciliteren om bestaand vastgoed zoveel mogelijk levensloopbestendig te maken.
    • Zorgpartijen betrekken bij prestatieafspraken.
    • Opstellen integrale wijk- en kernplannen met het uitgangspunt positieve gezondheid.

- Er wordt een visie op de leefomgeving opgesteld binnen de afdeling Samenleving. Deze kan als basis dienen voor integrale wijk- en kernplannen. Dit proces vraagt tijd.
- Een extern adviesbureau is gestart met het opstellen van een regionale woonzorgvisie en bijbehorende uitvoeringsagenda.   

Planning:

2024.

Gereed in 2025.

Indicator:

  • Aanvulling op woonzorgvisie die voldoet aan de gestelde eisen.
  • Vastgestelde randvoorwaarden voor levensloop- en toekomstbestendige nieuwbouw.
  • Aanpak voor informeren en faciliteren bij levensloop- en toekomstbestendig maken van bestaand vastgoed.
  • Integrale prestatieafspraken.
  • Integrale wijk- en kernplannen.

Indicator toevoegen:
- De woonzorgvisie moet landen in een integrale visie op de leefomgeving.

Financiële middelen:

Opgenomen in de begroting.

Risico's:

Uitstel invoering ondersteunende wet- en regelgeving door val kabinet.

Er is weer een kabinet. Er wordt gewerkt aan een wetsvoorstel Wet versterking regie volkshuisvesting voor de wettelijke verankering van alles wat op het gebied van volkshuisvesting in gang is gezet.

Kostenbeheersing Jeugdwet.

Status

Toelichting

Wat gaan we ervoor doen:

  • Vaststellen Regiovisie Jeugdzorglandschap 2024-2028.
  • Gevolgen/ombuigingen ten gevolge van de Hervormingsagenda Jeugd in kaart brengen.

- Regiovisie Jeugdhulp Zeeland 2023-2028 is vastgesteld.
- Gevolgen/ombuigingen ten gevolge van de Hervormingsagenda Jeugd zijn nog niet duidelijk. Dit i.v.m. wijzigingen in beleid van het Rijk en nog geen definitief beeld daarop.

Planning:

2024.

Indicator:

  • Regiovisie Jeugdzorglandschap 2024-2028 vastgesteld.
  • Aanbesteding/contractering Jeugdzorg 2024-2028.
  • Ombuigingsmaatregelen 2025-2028 vaststellen.

- Regiovisie Jeugdhulp Zeeland 2023-2028 is vastgesteld.
- Aanbesteding/contractering jeugdzorg met ingang van 2026 is ingezet.
- Ombuigingsmaatregelen nog niet vastgesteld.

Financiële middelen:

Opgenomen in begroting.

Risico's:

Opvolgend op de Hervormingsagenda zullen nog wetsaanpassingen en AMvB's op de Jeugdwet volgen. Ten gevolge van de Hervormingsagenda zullen ombuigingen moeten worden gerealiseerd, terwijl vooruitlopend investeringen zullen moeten plaatsvinden.

- Tariefstijgingen (vaststellen en toepassen reële tarieven) in de jeugdhulp zullen heel grote druk zetten op te realiseren ombuigingen.

Meer inwoners leven vitaal in hun gezonde leefomgeving.

Status

Toelichting

Wat gaan we ervoor doen:

Invulling geven aan het akkoord Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA). Dit akkoord zet in op een gezonde bevolking in 2040 met vitale bewoners in een gezonde leefomgeving.
Op grond van een werkplan en binnen ons subsidiebeleid uitvoering geven aan de volgende thema's en onderwerpen:

  • Thema Sport, bewegen en cultuur:
    • Lokaal Sportakkoord
    • Brede Regeling Combinatiefuncties
  • Thema Gezondheid & Sociale Basis:
    • Terugdringen Gezondheidsachterstanden
    • Kansrijke Start
    • Mentale Gezondheid
    • Aanpak overgewicht en obesitas
    • Valpreventie
    • Leefomgeving
    • Vroegsignalering alcoholproblematiek
    • Versterken sociale basis
    • Mantelzorg
    • Eén tegen Eenzaamheid
    • Welzijn op recept
  • Thema Ondersteunende onderdelen:
    • Versterking kennis- en adviesfunctie GGD.
    • Coördinatiekosten regionale aanpak preventie.

Net als in 2023 is ook in 2024 invulling gegeven aan de gemeentelijke GALA-opdrachten. Dit is gedaan in samenwerking met verschillende netwerkpartners. Door middel van het verlenen van subsidies en het beschikbaar stellen van GALA-budgetten zijn er in 2024 activiteiten georganiseerd. Deze activiteiten hadden betrekking op de thema's: Sport, bewegen en cultuur, Gezondheid en Sociale basis en Ondersteunende onderdelen.

Planning:

2024.

Er is in 2024 invulling gegeven aan de gemeentelijke GALA-opdrachten.

Indicator:

  • Gegevens uit de Zeelandscan en de Gezondheidsmonitors van de GGD Zeeland.
  • Gegevens uit naleef- en draagvlakonderzoek.
  • Gegevens over ingezette activiteiten en deelnemers daaraan door overige (gesubsidieerde) partijen.

De meetgegevens over 2024 komen in het eerste kwartaal van 2025 beschikbaar. Op grond hiervan zal het beleid voortgezet of aangepast worden.

Financiële middelen:

Opgenomen in begroting.

De kosten van alle gesubsidieerde GALA-activiteiten in 2024 zijn binnen de betreffende begrotingsposten voor 2024 gebleven.

Risico's:

  • We zijn mede afhankelijk van de inzet van overige partijen om deze doelstelling te bereiken.
  • Overschrijding financiële middelen.

De inzet van de netwerkpartners was in 2024 voldoende groot om de gemeentelijke GALA-opdrachten uit te voeren.
Bij de bekostiging van de uitgevoerde GALA-opdrachten in 2024 zijn de daarvoor beschikbare budgetten niet overschreden.

Deze pagina is gebouwd op 07/23/2025 11:21:54 met de export van 07/23/2025 11:18:43