Gemeenschappelijke regelingen
- Gemeenschappelijke regelingen
Dethon, Terneuzen
Gemeenschappelijke regeling Dethon, Terneuzen
Website
Programma
06 Sociaal domein
Bestuurlijk belang
Algemeen bestuur twee leden, waarvan één in dagelijks bestuur.
Verantwoording
Bijdrage 2024 € 5.107.823, waarvan € 901.839 nadelig saldo. (Begroot: € 4.164.971, waarvan € 908.724 nadelig saldo).
Resultaat 2024
€ 0 (2023: € 3.265.132 nadeel). Saldo wordt verrekend met de deelnemende gemeenten.
Eigen vermogen eind 2024
€ 767.035 (2023: € 1.486.733)
Vreemd vermogen eind 2024
€ 9.586.509 (2023: € 9.700.945)
Ontwikkelingen 2024
Dethon maakt een meerjarige transformatie door. Dit doen zij aan de hand van het vastgestelde koersplan 2023 – 2025. 2024 was het tweede jaar van het koersplan. Dethon ging onder andere aan de slag met het ontwikkelgericht werken en het (her)ontwikkelen van (nieuwe) leerlijnen en werkzaamheden (fietsen, horeca, kledingatelier). Daarnaast namen ze stappen in de verdere implementatie van facilitaire systemen (personeel, bedrijfsvoering) en het afstoten van panden. We maken zo de ambitie uit het eerdere transformatieplan zichtbaar. Daarnaast behoort het ook tot onze primaire taken. In 2024 waren de Rijksmiddelen voor sociaal werkbedrijven hoger vanwege inflatie. Deze waren echter onvoldoende om de extra (niet voorziene) kosten te dekken waar Dethon mee werd geconfronteerd. Dit kwam bijvoorbeeld door hogere personeelskosten vanwege een CAO wijziging en lagere netto-opbrengsten door het afstoten van de afdeling Post. Dit leidde tot een begrotingswijziging 2024. De gemeenteraad stelde deze vast in december 2024. Uit de concept jaarrekening blijkt dat het tekort groter is dan begroot. Dit komt bijvoorbeeld door hogere personeelskosten.
Risico's
Op basis van de toekomstvisie past Dethon de bedrijfsvoering en werkwijze aan. Dit vraagt tijd en mogelijk aanvullende middelen. Daarnaast zijn er nog een aantal ontwikkelingen die mogelijke risico's met zich mee brengen. Voorbeelden zijn: wijziging in wetgeving en subsidiebudgetten, een stagnerende economie, terugloop in medewerkers waardoor niet alle PMC's voldoende bemenst kunnen worden, duurder wordende arbeid door bijvoorbeeld CAO's en afname lage inkomensvoordeel.
- Gemeenschappelijke regelingen
Gemeenschappelijke Gezondheidsdient (GGD)
Gemeenschappelijke regeling Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst (GGD) Zeeland, Goes
Website
Programma
06 Sociaal domein
Bestuurlijk belang
Algemeen bestuur 1 lid.
Verantwoording
Bijdrage 2024 € 1.474.449 (Begroot: € 1.472.661), exclusief IJZ inclusief teruggaaf 2023.
Resultaat 2024
€ 1.202.129 (2023: € 2.580.000) positief exclusief IJZ.
Eigen vermogen eind 2024
€ 6.516.000 (2023: € 7.423.000)
Vreemd vermogen eind 2024
€ 32.018.000 (2023: € 12.045.000) alleen kortlopend.
Ontwikkelingen 2024
De GGD Zeeland voert voor de Zeeuwse gemeenten taken uit op grond van de Wet Publieke Gezondheid. Vanaf 1 januari 2015 geeft de Gemeenschappelijke Regeling GGD Zeeland onderdak aan de Inkooporganisatie Jeugd Zeeland (IJZ) en vanaf 15 juli 2015 is ook de organisatie Veilig Thuis ondergebracht bij de GR. Vanaf 2019 zijn de gemeenten opdrachtgever aan de GGD voor het Rijksvaccinatieprogramma. De gemeente Hulst heeft besloten om de daarvoor via het gemeentefonds ontvangen middelen door te zetten naar de GGD Zeeland. De GGD is ook met ingang van 2019 bezig om de interne organisatie op een efficiënte wijze te laten voldoen aan het uitvoeren van de wettelijke taken. In onze snel veranderende samenleving (Veilig Thuis, opvang vluchtelingen en reële mogelijkheid op pandemieën) moet de GGD trachten te werken binnen de mogelijkheden. Zo lopen de CAO-verplichtingen en de compensatie daarvoor op grond van de VZG-norm al jaren uit de pas én is er moeilijk aan personeel te komen, doordat de GGD voornamelijk tijdelijke arbeidscontracten kan aangaan. Met het actiepakket dat ten grondslag lag aan een begrotingswijziging in 2023 zette de GGD fors in, zodat er doorgepakt is om op de basis op orde te brengen.In 2024 heeft men zich hiervoor verder ingezet. In de evaluatie die eind 2024 plaatsvond concludeert men dat de GGD stappen heeft gezet, maar dat er minimaal twee jaar extra nodig zijn om de basis op orde te brengen. In 2024 zijn bovendien incidentele middelen vrijgemaakt voor het aanpakken van de wachtlijstproblematiek bij Veilig Thuis. Daarnaast werkt de GGD aan het doorontwikkelen van de dienstverlening van de jeugdgezondheidszorg (JGZ). Een plan van aanpak hiervoor is eind 2024 akkoord bevonden door het Algemeen Bestuur. Tenslotte stemde het Algemeen Bestuur in 2024 in met het uitwerken van een businesscase om de bedrijfsvoering van GGD en VRZ samen te voegen en gezamenlijke huisvesting te realiseren. Deze businesscase wordt in april 2025 ter besluitvorming voorgelegd.
Risico's
De afgelopen jaren had de GGD Zeeland een positief resultaat. Door de korting op het gemeentefonds moeten gemeenten bezuinigen volgens de richtlijnen van de VZG voor gemeenschappelijke regelingen. Hierdoor wordt verwacht dat er in 2026 een tekort zal ontstaan.
- Gemeenschappelijke regelingen
Collectief vervoer Z-Vl, Terneuzen
Gemeenschappelijke regeling Collectief Vervoer Zeeuwsch-Vlaanderen, Terneuzen
Website
Programma
06 Sociaal domein
Bestuurlijk belang
Algemeen bestuur 3 leden, waarvan 1 in dagelijks bestuur.
Verantwoording
Bijdrage 2024 € 1.519.839 (Begroot: € 1.595.506) In deze bedragen is geen rekening gehouden met jeugdzorgvervoer die gedekt zijn binnen de budgetten voor het Sociaal Domein.
Resultaat 2024
NVT
Eigen vermogen eind 2024
NVT
Vreemd vermogen eind 2024
NVT
Ontwikkelingen 2024
In september 2024 is de aanbesteding van het Collectief Vervoer gestart. Het ging om het routegebonden- en vraagafhankelijk vervoer. Hierbij is Zeeuws-Vlaanderen in twee percelen verdeeld (Oost en West). Dit is gedaan uit risico-overweging. Naast de verschillende soorten doelgroepenvervoer is rekening gehouden met het nieuwe Flex vervoer. De uitkomsten van deze aanbestedingen worden begin 2025 verwacht. In 2024 is door de Zeeuwse gemeenten en de Provincie de intentie uitgesproken om verschillende vervoersvormen te combineren (Regionale Mobiliteits Strategie: RMS). Onderdeel van deze intentie is dat het huidige samenwerkingsverband Collectief Vervoer Zeeuws-Vlaanderen wordt doorontwikkeld naar een gemeenschappelijke waaraan alle Zeeuwse gemeenten en de Provincie deelnemen. In 2025 wordt hierover meer bekend.
Risico's
Ontwikkeling RMS en vervoerskostenontwikkeling.
- Gemeenschappelijke regelingen
OLAZ/ZRD, Borsele/Sluiskil
Gemeenschappelijke regeling Openbaar Lichaam Afvalstoffenverwijdering Zeeland (OLAZ), Kapelle/Zeeuwse Reinigingsdienst B.V. (ZRD), Sluiskil
Website
Programma
07 Milieu
Bestuurlijk belang
Algemeen bestuur en de Algemene Vergadering van Aandeelhouders OLAZ 1 lid. OLAZ heeft 100% van de aandelen in ZRD en 3 commissarissen in ZRD.
Verantwoording
Exploitatiebijdrage milieupark 2024 € 725.640 (Begroot: € 695.000).
Resultaat 2024
€ 129.811 (2023: € 86.386) positief.
Eigen vermogen eind 2024
€ 1.652.979 (2023: € 638.024)
Vreemd vermogen eind 2024
€ 20.520.542 (2023: € 12.431.335)
Ontwikkelingen 2024
Steeds meer afvalstromen moeten op de milieustraten gescheiden worden ingezameld. Daarnaast wordt de inzameling aan strengere voorwaarden verbonden om afkeur te voorkomen en recycling beter mogelijk te maken. Deze ontwikkelingen zorgen voor steeds hogere kosten voor de milieustraten. In 2020 is een onderzoek uitgevoerd naar de toekomst van de milieustraten in Zeeland. In de onderzoeksrapportage zijn knelpunten belicht bij de huidige milieustraten en is een voorzet gegeven voor hoe de milieustraten in de toekomst eruit moeten komen te zien. Meest voorname aandachtspunten uit dit onderzoek betreffen het invoeren van een toegangscontrole op de milieustraten en de mogelijkheid voor het realiseren van circulaire ambachtscentra in de regio’s en het vereenvoudigen van de kleinere milieustraten (regionalisering milieustraten). Het invoeren van de toegangscontrole op milieustraten is in 2024 gestart en zal in de loop van 2025 verder afgerond worden. De bijbehorende kosten worden meegenomen in exploitatiekosten van de Milieustraten. In 2023 heeft het algemeen bestuur van O.L.A.Z. besloten het principe van regionaliseren van milieustraten in Zeeland te ondersteunen en hiervoor nader onderzoek uit te laten voeren. In opdracht van ZRD is met gedeeltelijke subsidie in 2023 een haalbaarheidsonderzoek naar een Circulair Ambachtscentrum (CA) in regio De Bevelanden uitgevoerd. Naar aanleiding van de resultaten uit het haalbaarheidsonderzoek heeft het Algemeen Bestuur van O.L.A.Z. begin 2024 besloten om vervolg te geven aan het uitgevoerde haalbaarheidsonderzoek en vooralsnog alle milieustraten in Zeeland open te houden in de huidige vorm. Op een later moment, in afwachting van ‘natuurlijke momenten’ en verkregen relevante data uit de toegangscontrole, wordt bekeken of andere invulling wenselijk/noodzakelijk is. Tevens is besloten ook haalbaarheidsstudies uit te voeren voor de realisatie van een CA in de regio’s Walcheren en in Zeeuws-Vlaanderen.Ten behoeve van mogelijke investeringen in toekomstige ontwikkelingen in het kader van "Regionalisering Milieustraten" is vanaf de begroting 2024 structureel een bedrag van €874.000 opgenomen.
Risico's
De verwerkingstarieven zijn afhankelijk van de marktwerking en kunnen daardoor fluctueren. Hierdoor kunnen de inkomsten afnemen en/of de kosten stijgen. Door het afsluiten van meerjarige contracten zijn deze risico's wel deels afgedekt. Verder vormt de ontwikkeling van de afvalstoffenbelasting, als mede een eventuele CO2-heffing een financieel risico voor de deelnemende gemeenten. In algemene zin is het risico dat de ZRD financiële verliezen kan lijden. Dit risico wordt beperkt door het aanwezige eigen vermogen, als mede door de Governance-afspraken zoals vastgelegd in een besluit van het Algemeen Bestuur dd. 28-6-2018.
- Gemeenschappelijke regelingen
Veiligheidsregio Zeeland, Middeelburg
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Zeeland (VRZ), Middelburg
Website
Programma
01 Bestuur en veiligheid
Bestuurlijk belang
De burgemeester vertegenwoordigt de gemeente in het algemeen bestuur.
Verantwoording
Bijdrage 2024 € 2.173.100 (Begroot: € 2.172.955).
Resultaat 2024
€ 686.511 (2023: € 475.894 negatief)
Eigen vermogen eind 2024
€ 1,7 miljoen (2023: € 1,7 miljoen) inclusief jaarresultaat.
Vreemd vermogen eind 2024
€ 28,2 miljoen (2023: € 29 miljoen)
Ontwikkelingen 2024
Veiligheidsregio Zeeland (VRZ) maakt zich sterk voor de veiligheid van de Zeeuwse samenleving. VRZ blijft zich inzetten op een toekomstbestendige brandweerzorg en voorbereide crisisorganisatie, zoals voorgelegd in het meerjarenbeleidsplan. Op 13 mei 2024 is door de algemeen besturen van GGD en VRZ het adviesrapport ‘De Moe(T)d tot samenwerken’ besproken. Al jaren lopen verkenningen en gesprekken over (her)huisvesting van locaties en nauwere samenwerking op het primaire proces en bedrijfsvoering. Op 5 juli 2024 hebben de algemeen besturen van GGD en VRZ besloten om; In te stemmen met de voorgestelde inhoudelijke samenwerkingsagenda GGD en VRZ voor de komende vijf jaar; In te stemmen om een businesscase uit te werken om de bedrijfsvoering van GGD en VRZ samen te voegen vanuit het principe ‘gezamenlijk tenzij…’; In te stemmen met de keuze voor gezamenlijk huisvesting voor GGD en VRZ en hiervoor een businesscase uit te werken. De afgelopen jaren hebben we met verschillende crisis te maken gehad. De verwachting is dat dit de komende jaren zeker niet minder wordt en een grotere behoefte ontstaat aan coördinatie door veiligheidsregio's als uitvoeringsinstantie. De komende jaren werkt VRZ, in lijn met de Contourennota, toe naar een goed functionerend landelijk dekkend stelsel van crisisbeheersing. De verhoging van de Brede Doeluitkering Rampenbestrijding (BDUR) door het Rijk geeft ruimte om hier invulling aan te geven. Deze middelen zijn bestemd voor de verdere doorontwikkeling van crisisbeheersing en de opgave op voor informatie-gestuurd werken en informatie veiligheid.
Risico's
De beschikbaarheid van vrijwilligers staat onder druk. De periode die een brandweervrijwilliger verbonden blijft aan de VRZ wordt korter. Dit vraagt heroriëntatie op de wijze waarop onze brandweerzorg is ingericht. In toenemende mate is doorlopend werven en opleiden van manschappen en officieren voor de operationele leiding van de brandweer een uitdaging. De stijgende lonen en prijzen, meer opleidingen voor brandweervrijwilligers en meer officiersopleidingen leiden tot oplopende kosten voor gemeenten om de huidige dienstverlening in stand te houden. Ook laat de meerjarenraming financiële tekorten zien als gevolg van oplopende kapitaallasten. Deze ontwikkelingen leiden ertoe dat de financiële positie van de VRZ onder druk staat.
- Gemeenschappelijke regelingen
Zeeuwse Muziekschool, Middelburg
Gemeenschappelijke regeling Muziekschool Zeeland, Middelburg
Website
Programma
05 Sport, cultuur en recreatie
Bestuurlijk belang
De gemeente is in het algemeen en dagelijks bestuur vertegenwoordigd door 1 wethouder.
Verantwoording
Bijdrage 2024 € 318.478 (Begroot: € 327.375).
Resultaat 2024
€ 20.752 (2023: € 37.297) voordeel.
Eigen vermogen eind 2024
€ 26.824 negatief (2023: € 37.057 positief) inclusief resultaat.
Vreemd vermogen eind 2024
€ 1.032.480 (2023: € 1.164.617) betreft alleen overlopende passiva en voorzieningen, geen langlopende geldleningen.
Ontwikkelingen 2024
Muziekschool Zeeland heeft vanuit het Participatiefonds wederom middelen ontvangen om muziek meer in het sociaal domein (ouderen) te brengen. Zij doen dit onder de naam 'Radio Geluk-Muziekcoach'. De Muziekschool heeft o.a. door de nasleep van corona financiële problemen gehad, dit manifesteerde zich begin 2023. Een tekort dat tegen de zomerperiode zelfs een risico op liquiditeitsproblemen zou veroorzaken. Met dank aan de deelnemende gemeenten is dat risico afgewenteld door middel van een tussentijdse extra bijdrage. Het uitvoeren van een herstelplan is positief verlopen en het tekort is dermate ingelopen door de getroffen maatregelen. Met het afsluiten van 2024 kan de directie MZ een aantal positieve ontwikkelingen melden, zoals uitbreiding activiteiten bij zorginstellingen, extra muziekcoach Hulst, minder docenturen gemaakt op projecten, meer netto lesgeld ontvangen, meer overige baten, meer inhuur door ziekte en projecten, minder uitvoeringskosten, toename van muziekonderwijs op scholen, minder organisatorische personeelskosten. Eveneens is de opgenomen taakstelling in de begroting 2025 is voor een belangrijk deel gerealiseerd. In de gewijzigde begroting zal de taakstelling substantieel kleiner zijn. Een keuze voor het vervolg van de realisatie door middel van geleidelijke afvloeiing van uren (met geen of geringe frictiekosten) of harde bezuiniging in een keer (hoge frictiekosten) ligt bij het algemeen bestuur.
Risico's
Er heerst verdeeldheid als het gaat om tevredenheid over GR Zeeuwse Muziekschool. Een drietal gemeenten is reeds uit GR Zeeuwse Muziekschool getreden. Nog twee gemeenten, Reimerswaal en Tholen, hebben uittreding per 01-01-2027 aangekondigd. Hiermee lijkt de GR Zeeuwse Muziekschool de stabiliteit te verliezen. Het gevaar is dat de GR na 31-12-2026 overblijft met 8 van de 13 deelnemende gemeenten en we in Zeeland kwalitatief muziekonderwijs verliezen door een versnipperd én duurder aanbod.
- Gemeenschappelijke regelingen
Sabewa Zeeland, Terneuzen
Gemeenschappelijke regeling Sabewa Zeeland, Terneuzen
Website
Programma
09 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
Bestuurlijk belang
De gemeente is in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door 1 wethouder.
Verantwoording
Bijdrage 2024 € 897.679 (Begroot: € 890.643).
Resultaat 2024
€ 242.751 voordeel (2023: € -263.113 nadeel).
Eigen vermogen eind 2024
€ 2.884.127 (2023: € -263.113) inclusief resultaat.
Vreemd vermogen eind 2024
€ 18.068.345 (2023: € 12.348.340) voornamelijk overlopende passiva.
Ontwikkelingen 2024
Sabewa Zeeland sluit het jaar 2024 af met een positief rekeningresultaat van afgerond € 243.000. Dit positieve resultaat wordt veroorzaakt door hogere rentebaten en door uitgestelde uitgaven. Zo vallen de rentebaten € 117.000 hoger uit dan begroot. En voor de beroepszaken WOZ 2023 zijn de gemaakte kosten € 120.000 lager dan begroot. Deze kosten zullen in 2025 worden gemaakt en worden daarom doorgeschoven. Tevens is er in 2024 aan Sabewa een extra eenmalige bijdrage betaald van afgerond € 3.289.000 door alle deelnemers. Deze eenmalige bijdrage zijn kosten met betrekking tot de 2e begrotingswijziging 2024 en 1e begrotingswijziging 2025. Dit zijn met name kosten voor de nieuwe belastingapplicatie (technologieoplossing) van circa € 2.302.000. De overige bijkomende kosten zijn afhandeling en proceskostenvergoedingen beroepszaken WOZ 2023 (€ 663.000), het wegwerken van achterstanden in het objectenbeheer (€ 235.000) en niet compensabele BTW (€ 88.000).
Risico's
Er zijn geen andere risico’s dan dat de gemeente zelfstandig deze taak uit zou voeren.
- Gemeenschappelijke regelingen
RUD Zeeland, Terneuzen
Gemeenschappelijke regeling Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) Zeeland, Terneuzen
Website
Programma
07 Milieu
Bestuurlijk belang
De gemeente is vertegenwoordigd in het algemeen en dagelijks bestuur door 1 wethouder.
Verantwoording
Bijdrage 2024 € 901.532 (Begroot: € 899.232).
Resultaat 2024
€ -661.026 (2023: € -752.728) nadeel.
Eigen vermogen eind 2024
€ 109.773 (2023: € 541.901) inclusief resultaat.
Vreemd vermogen eind 2024
€ 7.783.107 (2023: € 3.577.520) alleen kortlopende schulden.
Ontwikkelingen 2024
Risico's
Privaatrechtelijk
- Privaatrechtelijk
N.V. BNG, Den Haag
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG), Den Haag
Website
Programma
09 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
Bestuurlijk belang
De gemeente is aandeelhouder van de BNG.
Verantwoording
17.472 aandelen (nominaal € 2,50). Dividend 2024 over de winst in 2023 € 37.739 (Begroot € 37.739).
Resultaat 2024
Nettowinst € 294 miljoen (2023: € 254 miljoen).
Eigen vermogen eind 2024
€ 4,7 miljard (2023: € 4,7 miljard).
Vreemd vermogen eind 2024
€ 123,6 miljard (2023: € 110,8 miljard).
Ontwikkelingen 2024
BNG realiseerde in 2024 een nettowinst van € 294 miljoen, een stijging van EUR 40 miljoen ten opzichte van het jaar ervoor. Het renteresultaat steeg tot € 536 miljoen, terwijl het resultaat financiële transacties uitkwam op € 15 miljoen negatief, wat een verbetering is ten opzichte van 2023. De stijging van het renteresultaat wordt verklaard door de groei van de leningenportefeuille en door hogere liquiditeitsopslagen in de markt voor overheden en organisaties in de publieke sector.
Risico's
De kapitaalpositie van BNG Bank blijft sterk. De BNG werd ook in 2024 op het hoogste ratingniveau gewaardeerd door de ratingbureau's.
- Privaatrechtelijk
N.V. ZEH, Middelburg
ZEH N.V., Middelburg/GBE Aqua B.V., Rotterdam
Website
Programma
09 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
Bestuurlijk belang
De gemeente is aandeelhouder voor 3,44% van het totaal, 525 volgestorte aandelen van nominaal € 453,78 in ZEH en 3.444 volgestorte aandelen van nominaal € 10,00 in GBE Aqua (vanaf 2022).
Verantwoording
In 2024 is € 16.457.787 dividend ontvangen van ZEH, waarvan € 5.406.539 als kapitaalstorting (agio) is doorgestort naar GBE Aqua. Dividend GBE Aqua € 346.087.
Resultaat 2024
ZEH € 68 miljoen (2023: € 105 miljoen) positief, GBE raming € 4,8 (2023: € 16) miljoen positief exclusief dividend-uitkering Evides.
Eigen vermogen eind 2024
ZEH € 1.306 miljoen (2023: € 1.722 miljoen), GBE raming € 291 (2023: € 134) miljoen.
Vreemd vermogen eind 2024
ZEH raming € 590 miljoen (2023: € 580 miljoen), GBE raming € 0 (2023: € 163) miljoen.
Ontwikkelingen 2024
ZEH is een bijzonder bedrijf. Waar continuïteit en de verplichting van het bestuur tot waardecreatie wordt gecombineerd met de expliciete wens van de aandeelhouders om de aanwezige (bedrijfs)activiteiten te vervreemden (met behoud van waarde) en de liquiditeiten als dividend uit te keren. De laatste logische stap zou dan zijn om de holding van de huidige bedrijfsonderdelen op te heffen c.q. te liquideren.De financiële resultaten van ZEH worden gedreven door enerzijds de ontwikkeling van de elektriciteitsprijzen voor wat betreft de resultaten van de kerncentrale en de ontwikkeling van de rentestanden met betrekking tot het resultaat op het vermogen onder beheer. De elektriciteitsprijzen worden op zichzelf weer sterk beïnvloed door met name de gasprijzen. Hogere gasprijzen hebben tot gevolg dat een gascentrale pas aangaat als ook de elektriciteitsprijzen hoog zijn. Kortom hoge gasprijzen leiden tot hoge elektriciteitsprijzen. De gasprijzen zijn, na de piek in augustus 2022, sterk gedaald waardoor de daadwerkelijk geproduceerde elektriciteit, die nog niet vooruit verkocht was, voor lagere prijzen worden verkocht.
Risico's
ZEH is actief op verschillende energiemarkten en wordt daarbij geconfronteerd met meerdere risico’s. Het gaat om risico’s die voortkomen uit de samenstelling van de handelsportefeuille en risico’s door economische, financiële en juridische ontwikkelingen. Deze risico’s zijn inherent aan de strategische keuzes en de activiteiten van ZEH en behoren daarom tot het risicoprofiel van de onderneming.
- Privaatrechtelijk
EGTS, St.Gillis Waas (België)
EGTS Linieland van Waas en Hulst, Sint Gillis Waas (België)
Website
Programma
01 Bestuur en veiligheid
Bestuurlijk belang
De burgemeester vertegenwoordigt de gemeente in het bestuur.
Verantwoording
€ 44.752 (Begroot: € 41.222), inclusief bijdrage voor Uitzichtpunt Niemandsland en Grenspark Groot Saeftinghe.
Resultaat 2024
€ 3.427,46 negatief.
Eigen vermogen eind 2024
Nihil
Vreemd vermogen eind 2024
Nihil
Ontwikkelingen 2024
In 2024 organiseerde de EGTS Linieland van Waas en Hulst de jaarlijkse jobbeurs en bedrijvendag. Deze evenementen worden altijd goed gewaardeerd door de deelnemers. De EGTS besteedde ook aandacht aan het oplossen van knelpunten voor stages over de grens. Bij het Grenspark Groot Saeftinghe is uitvoering gegeven aan het project in het kader van de Interreg VI subsidie. De infokeet verhuisde van de Hedwigepolder naar de molen in Doel. De EGTS besteedde aandacht aan het klimaatadaptief grensbos en een project in het kader van de droogte- en verziltingsproblematiek. In 2024 won de EGTS de 3e prijs van de ELARD-award met het grensoverstijgende Leader-project Boergondische Buren. De jury roemde de samenwerking tussen lokale boeren, ondernemers en toerismeorganisaties.
Risico's
De EGTS Linieland van Waas en Hulst is een samenwerkingsverband dat met name grensoverstijgende projecten uitvoert. De organisatie ontvangt hiervoor van de leden een partnerbijdrage, maar is voor de uitvoering van de projecten vooral afhankelijk van (Europese) subsidies.
- Privaatrechtelijk
Onbegrensd Zeeuws-Vlaanderen, Terneuzen
Taskforce Onbegrensd Zeeuws-Vlaanderen, Terneuzen
Website
Programma
03 Economische structuur en toerisme
Bestuurlijk belang
De burgemeester is voorzitter van de taskforce.
Verantwoording
Bijdrage 2024 € 37.750 (Begroot € 38.000).
Resultaat 2024
Nihil, de lasten worden gedekt door de bijdragen van de deelnemers.
Eigen vermogen eind 2024
Nihil.
Vreemd vermogen eind 2024
Nihil.
Ontwikkelingen 2024
Activiteiten in 2024 waren o.a. Regiopromotie, campagnes, advertenties (online en offline), onderzoek verhuismotieven, bijdrage activiteiten Rootzz: ambassadeurschap, scholierenproject, learning community, event Move to your new Rootzz. Daarnaast: Werkgroepen Wonen, Onderwijs tbv event AI, Taalacademie. Ook netwerkactiviteiten als Contacta en activiteiten ism Expat Center Zeeland.
Risico's
Er zijn geen andere risico’s dan dat de gemeente deze taken zelf uit zou voeren.
- Privaatrechtelijk
N.V. Economische Impuls Zeeland, Middelburg
N.V. Economische Impuls Zeeland, Vlissingen
Website
Programma
03 Economische structuur en toerisme
Bestuurlijk belang
Er is 1 wethouder (portefeuillehouder economie) lid van de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA). De provincie (49%), alle Zeeuwse gemeenten (17%), kennisinstellingen (17%) en het bedrijfsleven (17%) zijn aandeelhouders in Impuls.
Verantwoording
Bijdrage 2024 € 32.251 (Begroot: € 33.990)
Resultaat 2024
NNB (2023: € 117.812 verlies).
Eigen vermogen eind 2024
NNB (2023: € 11.416.769 ) incl. resultaat.
Vreemd vermogen eind 2024
NNB (2023: € 3.101.042) alleen schulden op korte termijn.
Ontwikkelingen 2024
Het toetreden van het Ministerie van EZK als aandeelhouder is nog steeds niet geformaliseerd, wellicht in 2025.
Risico's
In 2024 is overwogen om Merkorganisatie Zeeland onder de structuur van Impuls te brengen.
- Privaatrechtelijk
Perkpolder Beheer B.V., Kloosterzande
Perkpolder Beheer B.V., Hulst
Website
Programma
08 Ruimte en Wonen
Bestuurlijk belang
De gemeente is bestuurlijk vertegenwoordigd in de vennootschap.
Verantwoording
Er is geen jaarlijkse bijdrage verschuldigd.
Resultaat 2024
€ 97.646 (2023: € 1.001.496).
Eigen vermogen eind 2024
€ 1.195.942 (2023: € 1.098.296).
Vreemd vermogen eind 2024
€ 18.720.157 (2023: € 19.737.307).
Ontwikkelingen 2024
De ontwikkeling gaat voorspoedig, aan de horizon zijn de appartementsgebouwen en de woningen goed zichtbaar. In 2024 is door Waterzande, de ontwikkelaar, een perceel grond aangekocht van Perkpolder Beheer B.V. De financiële afwikkeling heeft grotendeels in het 1e kwartaal 2025 plaatsgevonden. Conform afspraak zal een restant betaald worden eind 2025. Ter zekerheid is hiervoor een hypotheekrecht gevestigd. Van belang blijft evenwel de uitkomst van de bestemmingsplanprocedure als ook de Wet natuurbescherming (Wnb) vergunning.
Risico's
De afgelopen jaren is er door Perkpolder Beheer B.V. een aantal percelen verkocht. Deze verkoopopbrengsten zijn in mindering gebracht op de leningenportefeuille. Momenteel bedraagt deze ultimo 2024 € 16 miljoen. Het risico is lager geworden dan de eerder genoemde € 24 miljoen.